onsdag den 25. januar 2012

Kunst i udsatte boligområder - gratis!! - spændende!! - relevant!!

2 gratis publikation til download - - !! Kunst i udsatte boligområder

Og en tidligere Nyt liv i udsatte boligområder

Klip fra et projekt beskrevet i rapporten, hvor børn har støbt relieffer til fortovsstenene -”Børns spor i Vængerne” fra Ballerup:

”Hvis jeg kom til en by, jeg ikke kendte, og så det her, ville jeg tænke, at det var en fed by med  sammenhold, fællesskab og mange aktiviteter. Et sted, man har lyst til at bo”
”Vi var 10 år og gik i 4. klasse. Om eftermiddagen efter skole var vi en masse børn i Glassalen ved skolen. Kunstnerne hjalp os med ideer. Vi eksperimenterede meget og brugte dukker, mønstre,
skyggebilleder, tekst og figurer til at lave tegningerne, der så blev til relieffer på fliserne”.
”Vi lærte mange andre børn at kende. Og det var vildt spændende at lave noget, som bare bliver der”, siger Sanne. ”Jeg viste min familie, hvad vi havde lavet, og vi gik hele Kunstruten og så alle fliserne.
De syntes, det var virkelig fedt”

Se også her eksempler på inspirerende kulturprojekter i www.gettohood.dk - bl.a med R.A. Kajol som iscenesætter TrafficArt, hvor man - f.eks. områdets børn, maler på asfalten - formålet er at styrke fællesskabet og tilhørsforholdet til lokalområdet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar