mandag den 27. august 2012

Sjove opgaver - To destroy is to create - Keri Smith + en app





Wreck this Journal from munge on Vimeo.

I filmene herover - og flere herunder - dokumenterer forskellige unge den fornøjelse, de har haft af bogen Wreck this Journal af Keri Smith. Det er gerne præstationsangst, der spolerer vores kreativitet og skabertrang - så hvad med at gå den anden vej - at ødelægge på mærkelige måder? Og i øvrigt gøre alt det man ikke må med en bog.

Prøv selv at søge på Wreck this Journal på Youtube og se hvordan det vælter frem med hjemmelavede film af enthusiatiske unge. Og så kan man iøvrigt købe en app, der ligner bogen på en prik - og den er faktisk ganske sjov: Wreck this app.

Man kan se Keri Smiths bøger som en blanding af kunst (f.eks. det nogle kalder assignment art), af aktivitetsbøger for børn bare rettet mod unge og voksne og af Do-it-yourself-anvisningsbøger af aktivistisk tilsnit - ja og så af de opgaver, man kan støde på i uddannelsessystemet. Her er vi altså bare rent i lyst - og ikke pligt-afdelingen. Og har hermed fat i noget, der kan inspirere pædagogisk praksis.

Det kan være ret sjovt at få en opgave, man slet ikke selv kunne have fundet på, ligesom det også kunne være sjovt at finde på opgaver til andre. Og det kan være rigtigt sjovt at se hvor forskelligt man kan løse de samme opgaver.

Selvom Keri Smith lægger vægt på legen og det formålsløse, er der for mig at se ingen tvivl om, at det der motiverer, de, der kaster sig ud i at "wrecke journalerne", er at de kommer til at udfolde og udtrykke sig og oplever sig selv som kreative - og så i øvrigt deler det med hinanden.

Og det er jo ret opbyggeligt - og sjovt.








Og et kuriosum i slægt med Wrech this Journal - eller hvad? - i en lidt anden boldgade:






Se også  tidligere indlæg om DR's kunstklub og Miranda July, om Lisa Currie og besøg svenske 365 saker, der leverer daglige opgaver af forskellig art (interview med bagmanden og reklame for projektet). OBS. flere af linkene i disse indlæg er døde, søg selv videre på navnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar